دمانس یا فرسایش مغز (dementia)

دمانس یا فرسایش مغز (dementia)

دمانس یا فرسایش مغز (dementia) چیست ؟

دمانس یا فرسایش مغز (dementia) طیف وسیعی از بیماری های پیش رونده مغزی را در بر می گیرد, که در اثر از بین رفتن سلول های زیادی در مغز, اندازه ظاهری ان را کوچک کرده و حفره هایی در ساختار ان بوجود می اورد. با از بین رفتن این سلول ها, توان انجام وظایف توسط مغز به تحلیل می رود و عوارض مختلف بیماری بروز می نماید. این عوارض در ابتدا بسیار خفیف بوده و برای اطرافیان بیمار زنگ خطر به حساب نمی ایند. بیمار ممکن است به فراموشی دچار شده پرسشی را تکرار نماید یا دچار تغییرات شخصیتی شود.

بیماری دمانس به عنوان یکی از مسائل جدی سلامتی در جوامع جهان شناخته می‌شود. این بیماری که تأثیر گسترده‌ای بر زندگی فرد مبتلا و اطرافیانش دارد، نیازمند یک نگاه جامع و تفصیلی به علل، علائم، و راهکارهای مدیریت آن است. که در این مقاله از راهکارهای مدیریت از منظر مدیکال اید به ان می پردازیم.

دمانس یا فرسایش مغز یک مجموعه از اختلالات عصبی است که با کاهش توانمندی‌های شناختی، حافظه، تفکر، حل مسائل، و تصمیم‌گیری همراه است. این حالت معمولاً در افراد مسن‌تر ظاهر می‌شود اما مهارت‌های مختلفی را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد. دمانس ممکن است ناشی از بیماری‌های مختلف باشد، اما بیشتر به عنوان یک ویژگی اصلی در بیماری آلزایمر شناخته می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، دمانس یا فرسایش مغز (dementia) به معنای از دست دادن قابلیت‌های شناختی و ذهنی است. تجمع پروتئین در بافت مغز باعث از بین رفتن و مردن سلول های مغز میشود و بافت مغز دچار فرسایش میشه, به طبع فرسایش مغز در هر قسمت علائم خاص خود را دارد. افراد مبتلا به دمانس ممکن است مشکلاتی در حافظه کوتاه‌مدت، قضاوت، تمرکز، تصمیم‌گیری، و همچنین تغییرات در شخصیت و رفتار نشان دهند.

بعضی از علل شایع دمانس عبارتند از:

  1. آلزایمر: بیماری آلزایمر یکی از اصلی‌ترین علل دمانس است.

  2. پارکینسون: بیماری پارکینسون نیز می‌تواند به دمانس منجر شود.

  3. سکته مغزی: سکته مغزی باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود و ممکن است به دمانس منجر شود.

  4. بیماری‌های عروقی: بیماری‌هایی که عروق خونی را در مغز متأثر می‌کنند می‌توانند به فرسایش مغز و دمانس منجر شوند.

  5. فشار های عصبی, استرس و اضطراب, ضربه به سر و ژنتیک و… همه این موارد ممکن است به دمانس یا فرسایش مغز منجر شود.

هر یک از این علل می‌تواند به نحوی ساختار و عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار داده و توانمندی‌های شناختی فرد را تخریب کند. درمان بستگی به نوع دمانس و علت آن دارد و ممکن است شامل داروها، درمان‌های روان‌شناختی، و پشتیبانی از خانواده باشد. البته تا این لحظه هنوز درمانی توسط دانشمندان و محققین برای درمان دمانس یا فرسایش مغز کشف نشده است. بازنگری جامعی بر دمانس: علل، علایم، و راهکارهای مدیریت از منظر مدیکال اید.

(dementia) :

علل و عوامل خطر: در بیشتر موارد، دمانس به دلیل تغییرات در ساختار مغز و افتراق عملکرد نورون‌ها ایجاد می‌شود. عوامل خطر مانند سن، ژنتیک، فشار خون بالا، و بیماری‌های قلبی عروقی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

علائم و شناخت بیماری: در مراحل اولیه، فرد ممکن است از مشکلات حافظه و تمرکز رنج ببرد. با گذشت زمان، افت توانایی‌های شناختی، تغییر در شخصیت، و اختلال در حرکات عادی بیمار روشن می‌شود.

تشخیص و تست‌ها: تشخیص دقیق دمانس نیاز به معاینه جسمی و ذهنی توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب که اشراف کامل به دمانس را دارد. تست‌های ازمایشگاهی و تصویربرداری مغز, و ازمایش خون نیز ممکن است در تایید تشخیص و تعیین میزان تاثیر بیماری مفید باشد.

راهکارها و مدیریت: برای مدیریت دمانس، تغییرات در شیوه زندگی مثل تغذیه سالم، ورزش منظم، و فعالیت‌های ذهنی پررنگ توصیه می‌شود. همچنین، داروها و روش‌های درمانی از جمله مهمترین ابزارهای مدیریت این بیماری هستند.

حمایت اجتماعی و خانوادگی: حمایت از خانواده و اطرافیان فرد مبتلا به دمانس اهمیت زیادی دارد. گروه‌های حمایتی، مشاوره روان‌شناختی، و برنامه‌های کمک به خانواده می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی افراد متأثر کمک کنند.

نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن جوانب گوناگون بیماری دمانس، مدیریت موثر و افزایش آگاهی عمومی درباره این بیماری ضروری است. این گام‌ها می‌توانند بهبود مشکلات زندگی روزمره افراد مبتلا و خانواده‌هایشان را فراهم کنند و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهند.

محققان در مورد احساسات تجربه شده توسط افراد مبتلا به زوال عقل کنجکاو بوده اند. فرد مبتلا به زوال عقل چه احساسی دارد؟ این احساسات بسته به نوع و مرحله  زوال عقل می تواند از ناباوری، عصبانیت، افسردگی و تا توهم باشد. اعضای خانواده می توانند به عزیزان خود کمک کنند تا با این احساسات کنار بیایند تا زندگی معناداری داشته باشند.

                     دمانس یا فرسایش مغز (dementia) دمانس یا فرسایش مغز (dementia)

معاینه فیزیکی :

پزشک ممکن است تست‌هایی برای سنجش شرایط جسمانی بیمار و تأثیر دمانس مغزی بر بدن او انجام دهد. همچنین علائم حیاتی بیمار مانند فشار خون و… را بررسی می‌کند تا در صورت وجود مشکل زمینه‌ای، متوجه آن شود. این علائم ممکن است به پزشک نشانه‌ای از علت ایجاد مشکل بدهد.

تست‌ها و آزمایش‌های عصبی

این مرحله مهم‌ترین و گسترده‌ترین بخش برای تشخیص زوال عقل و نوع آن است. تست‌هایی که در این مرحله انجام می‌شوند را در ادامه توضیح داده‌ایم.

1. آزمون‌های شناختی

این آزمون‌ها برای سنجش عملکرد مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند. تست‌های شناختی توانایی‌های زیر را در بیمار بررسی می‌کنند.

  • حافظه.
  • قدرت حل مسئله و تحلیل.
  • مهارت‌های زبانی و ارتباطی.
  • مهارت‌های ریاضی.

علاوه بر موارد بالا ممکن است سایر مهارت‌های ذهنی فرد نیز مورد سنجش قرار بگیرد.

2. تست‌های آزمایشگاهی

تست‌های آزمایشگاهی نیز ممکن است برای تشخیص دمانس مغزی مورد استفاده قرار بگیرند. آزمایش خون و دیگر مایعات موجود در بدن و آزمایش‌های بررسی سطح مواد شیمیایی، هورمون‌ها و ویتامین‌ها از جمله تست‌های این مرحله هستند. این موارد می‌توانند به تشخیص علائم و علت بیماری کمک کنند.

3. اسکن مغز

در این تست‌ها، عواملی چون سکته مغزی و تومورهایی که باعث ایجاد زوال عقل شده‌اند، بررسی می‌شود. در این اسکن‌ها همچنین تغییرات مغز و جایگاه آن‌ها مشخص می‌شود. تست‌هایی که در این بخش انجام می‌شوند، شامل موارد زیر هستند.

  • سی تی اسکن.
  • توموگرافی انتشار پوزیترون (PET).

4. آزمایش‌های ژنتیکی

همانطور که گفته شد، در برخی موارد دمانس مغزی یک بیماری ارثی است. همچنین ممکن است بخاطر وجود یک ژن معیوب در شخص ایجاد شود. در این موارد فرد با انجام آزمایش ژنتیک می‌تواند متوجه وجود بیمار خود بشود. قبل و بعد از انجام این تست، شخص و خانواده او حتما باید با مشاور ژنتیک صحبت کنند.

 

دمانس یا فرسایش مغز (dementia)

بررسی اجمالی دمانس یا فرسایش مغز (dementia) اصطلاحی برای چندین بیماری است که بر حافظه، تفکر و توانایی انجام فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد. این بیماری با گذشت زمان بدتر می شود. این بیماری عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما همه افراد با افزایش سن به آن مبتلا نمی شوند. مواردی که خطر ابتلا به فرسایش مغز یا به اصطلاح زوال عقل را افزایش می دهند عبارتند از: سن (شایع تر در افراد 65 ساله یا بالاتر) فشار خون بالا (فشار خون بالا) قند خون بالا (دیابت) اضافه وزن یا چاق بودن سیگار کشیدن نوشیدن الکل زیاد از نظر فیزیکی غیر فعال بودن منزوی شدن از نظر اجتماعی افسردگی, ضربه خوردن به سر و غیره..

علائم و نشانه های اولیه دمانس عبارتند از:

  • فراموش کردن چیزها یا رویدادهای اخیر

  • گم کردن یا جا گذاشتن اشیا

  • گم شدن هنگام راه رفتن یا رانندگی

  • گیج شدن حتی در مکان های آشنا

  • از دست دادن زمان

  • دچار مکث و فکر کردن بیش از اندازه برای حل مشکلات

  • مشکلات پس از مکالمه یا مشکل در یافتن کلمات مشکلات در انجام وظایف آشنا

  • قضاوت نادرست فاصله اشیاء به صورت بصری

تغییرات رایج در خلق و خو و رفتارهای افراد مبتلا به فرسایش مغز عبارتند از:

  1. احساس اضطراب و نگرانی

  2. غمگینی یا عصبانیت در مورد از دست دادن حافظه

  3. تغییرات شخصیتی رفتار نامناسب

  4. کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

  5. علاقه کمتری به احساسات و عواطف دیگران 

  6. نشناختن اعضای خانواده یا دوستان

  7. از دست دادن ادرار و مثانه

  8. احتمال تغییرات رفتاری مانند پرخاشگری

  9. حرکت کردن با سختی ( برای مثال اگر استین لباسشون به در اتاق گیر کند, فرد قادر به توانایی رها کردن خود از دستگیره در نمیباشد و احتمال داره ساعت ها همانجا بایستند و فقط نگاه کنند به استین لباس و دستگیره در! این عزیزان همینقدر نیازمند مراقبت هستند ) یادمان باشد پدران و مادران گنجینه های ارزشمند این مرز و بوم و کیهان هستند.

دمانس بسته به علل زمینه‌ای، سایر شرایط سلامتی و عملکرد شناختی فرد قبل از بیمار شدن، به شیوه‌ای متفاوت روی هر فرد تأثیر می‌گذارد. بیشتر علائم با گذشت زمان بدتر می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ناپدید شوند یا فقط در مراحل بعدی زوال عقل رخ دهند. با پیشرفت بیماری، نیاز به کمک برای مراقبت شخصی افزایش می یابد. افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است نتوانند اعضای خانواده یا دوستان خود را بشناسند، در حرکت کردن با مشکل مواجه شوند، کنترل مثانه و ادرار را از دست بدهند. در خوردن و آشامیدن مشکل داشته باشند و تغییرات رفتاری مانند پرخاشگری را تجربه کنند که برای اطرافیان فرد مبتلا به زوال عقل ناراحت کننده است.

 

حقایق کلیدی دمانس یا فرسایش مغز (dementia) :

در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دمانس (dementia) یا زوال عقل هستند. که بیش از 60 درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. هر سال نزدیک به 10 میلیون مورد جدید وجود دارد. زوال عقل ناشی یا فرسایش مغز از انواع بیماری ها و آسیب هایی است که بر مغز تأثیر می گذارد. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در 60 تا 70 درصد موارد نقش داشته باشد.

زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت مرگ و میر و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سطح جهان است. در سال 2019، زوال عقل در سطح جهان 1.3 تریلیون دلار آمریکا هزینه بر اقتصادها داشت, که تقریباً 50 درصد از این هزینه ها مربوط به مراقبت های ارائه شده توسط مراقبان غیررسمی (به عنوان مثال اعضای خانواده و دوستان نزدیک) است, که به طور متوسط ​​5 ساعت مراقبت و نظارت در روز را ارائه می دهند. زنان بطور مستقیم و غیرمستقیم به طور نامتناسبی تحت تأثیر زوال عقل قرار می گیرند. زنان سال‌های زندگی را با ناتوانی و مرگ و میر بیشتری را به دلیل زوال عقل تجربه می‌کنند، اما همچنین 70 درصد از ساعات مراقبت را برای افراد مبتلا به دمانس زوال عقل فراهم می‌کنند.

منبع : سازمان بهداشت جهانی

کلیدواژه : سالمندان
admin1
ارسال دیدگاه